Nonsens, garrar och allt därimellan

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2008

Antipiratlagen

Av Zippo - 28 oktober 2008 21:25

Är det inte det ena så är det det andra.

Då den Svenska opinionen mer eller mindre har uttömt sina krafter på FRA lagen så ser det mörkt ut när det gäller att samla några större skaror mot antipiratlagen.


Är själv lite kluven när det gäller det här då piratkopiering även enligt mig är stöld men det som jag framför allt vänder mig mot är att rättsäkerheten sätts mer eller mindre ur spel.


Antipiratlagen innebär i korthet att privata intressenter själva och utan domstolsbeslut kan begära ut uppgifter om "dig" från internetleverantörer vid misstänkt piratkopiering.


Vad man egentligen gör är att man "loggar" och tar ut skärmdumpar på ipadresser som är uppkopplade mot en specifik piratkopia.

Därefter kontaktar man internetleverantörerna i fråga och begär helt enkelt ut uppgifter om vilka de fysiska personerna är som har/hade de aktuella ipadresserna vid en given tidpunkt.

 

Det som krånglar till det hela är att IP adressen egentligen inte säger nåt mer än vem som har abonnemanget ifråga, den talar inte om VEM SOM EGENTLIGEN var den som gjorde den "kriminella" handligen.


Det här vet ju förstås de "privata intressenterna" men då man trots allt har fått namn på "offren" så kan man ju passa på och "hota" dessa stackars individer med stämningar på stora belopp.


Det skall nog till en handlingskraftig person för att inte bli lite byxis och betala den mer eller mindre godtyckliga summan som ofta nämns i dessa brev för att "köpa sig fri".


Låter bra inför framtiden och jag hoppas att fler inser vad det är som håller på att  införas i Sverige.


Lite mer om detta hos opassande, Tommy K, Falkvinge, Christian Engström.


/Zippo


Andra bloggar om: lagar, pirater, antipirater, antipiratlag, rättsäkerhet, ip, adress

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zippo - 15 augusti 2013 14:15

Det sista är inhandlat, transport till flyget är bokat, transport från Arlanda likaså. Tja inte så mycket mer att säga....imorgon bär det hemmåt. Sista restaurangbesöket skall nu göras sen slafen. /Zippo...

Av Zippo - 14 augusti 2013 15:56

Som rubriken antyder så var det fiske som stod på menyn idag...satan vad kul det var. Dagen började dock lite sisådär då jag var tvungen att i panik se till att taxichaffisen hittade en toalett...snabbt skulle det gå...men det löste sig. Sen blev d...

Av Zippo - 13 augusti 2013 17:19

Tja, grabbarna har shoppat vad grabbar vill shoppa....skräddarsytt och lite programvaror. Sen blev det i nte så mycket mer...det är fan dyrt i Thailand..i alla fall om man skall märkesshoppa och kopiorna är många gånger rätt kassa. Jag hann även id...

Av Zippo - 13 augusti 2013 02:56

Med lite bättre sängar så sov man ju som en kung. Följdaktigen så vaknade jag lite tidigare än jag brukar så jag passade på att besöka gymet på hotellet. Det var nån vecka sen som jag ägnade mig åt den typen av aktiviteter så antagligen så är jag ö...

Av Zippo - 12 augusti 2013 17:15

Back on the hotel. Skräddaren hade tyvärr stängt för idag så jag och grabben tog en sväng runt "hooden" medans tjejerna gick och kika in lite shopping. Efter en vända så stannade vi på Landmark Hotels terass och drog en bira och vanilla shake. Göt...

Seek and destroy

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

RSS


Skapa flashcards