Nonsens, garrar och allt därimellan

Alla inlägg den 23 juni 2009

Av Zippo - 23 juni 2009 22:35

Då framför allt Svenskarna just nu verkar brinna för problematiken med rättigheter och integritet i en teknikintensiv värld (vilket ju piratpartiets framgångar i EU valet så tydligt visar) så kanske en brasklapp kan vara på plats.

Piratpartiet i all ära men iden är ju knappast ny, det har funnits organisationer som har kämpat kring dessa frågor ganska länge så jag känner att det är dags att  lyfta upp i alla fall ett av dessa över den sedvanliga mediehorisonten.

Låt mig presentera EFF (Electronic Frontier Foundation).


Kanske mer koncentrerad till "over there" men trots detta värd att besöka.


/Zippo


Andra bloggar om: piratpartiet, eff, integritet, patent, upphovsrätt, teknik

Av Zippo - 23 juni 2009 22:20

Jag tror inte Ronnie riktigt har förstått det hela.

Tja det finns nog troligtvis personer som tycker att "kulturarbetare" inte skall få betalt och allt skall vara gratis men kärnfrågar ÄR inte den, inte i min värld i alla fall.

Det handlar egentligen om priset vi ALLA får betala om man börjar flytta övervakningen bokstavligt talat innanför hemmets lugna vrå.

Är det verkligen önsvärd att ALLA som har en internetkoppling (och varför sluta där)  skall övervakas bokstavligt talat i sina hem för att skydda en minoritet av "kulturproducenter" och stelbenta protektionistiska system?.

Det finns ju faktiskt alternativa lösningar om man bara börjar fokusera på anpassa tjänster och kultur efter vad folk efterfrågar.

Nej det är nog dags för Ronnie och alla andra "förespråkare" att vakna upp och se tilll helheten istället för att försvara system som helt enkelt tekniken har sprungit ifrån.


/Zippo


 Andra bloggar om: intregritet, kultur, stjäla, piratpartiet, ronnie, system, kört


Av Zippo - 23 juni 2009 21:31

Misstänkte men trodde väl inte på fullaste allvar att detta skulle kunna hända.

Det är väl precis såna här försök till kirurgisk utnyttjande av lagarna som gör att piratpartiet vinner terräng.

Man tolkar lagen som det behagar och ger sig efter privatpersoner till höger och vänster.

Skamligt och rent ut sagt juridikt övergrepp om man frågar vad jag tycker.

Det läskiga är att Canal+ kanske kommer få rätt till slut.

Jag personligen är ganska så säker att även jag i form av länkar har på ett eller annat sätt gjort mig skyldig till samma brott om man verkligen börjar granska bloggen min.

Hur tror dessa mediebolag att internet fungerar egentligen?

Det kan väl inte vara tanken att man skall vara både teknisk och juridisk expert innan man vågar länka till saker för då jäklar är det slut med det mesta.

Om man tänker efter lite så är mer eller mindre hela Sveriges befolkning kriminella i detta fallet.

Låt mig ett exempel.

Hur många är det som har soffentliggjort roliga bilder/länkar o.s.v via mail/bloggar/MMS/SMS/hemsidor o.s.v till vänner,bekanta,kollegor och internet?.

Hur många av er har frågat upphovsmannen till bilden (verket) att ni får göra det?.

Tänkte väl det.


/Zippo


Andra bloggar om: upphovsrätt, lagar, kränkning, löjligt, integritet, men för fan

Seek and destroy

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8 9 10
11
12
13 14
15
16 17 18
19
20 21
22 23
24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards