Nonsens, garrar och allt därimellan

Alla inlägg den 4 april 2009

Av Zippo - 4 april 2009 00:15

Funderade en aning över det här med att sätta etiketter på smaker i samband med cigarrrökning och om det verkligen är skillnad på folk och folk.

Skillnader finns och jag drog mig till minnes någonting  jag hade läst om i vinsammanhang nämligen "supertasters".


Enligt forskning i ämnet så kan man dela befolkningen och deras förmåga enligt följande.

1. Non tasters Ca 25%

2. Normal tasters Ca 50%

3. Supertasters Ca 35%


Tyvärr så har man bara 15% chans att vara en supertaster om man är man medans kvinnorna har 35% chans till och vara begåvade med finfina smaklökar.


Är du en supertaster?.

Till saken hör att det är relativt enkelt och testa/se ifall man har de rätta genetiska förutsättningarna för att vara en supertaster och exempel på hur man gör hittar du HÄR.

Själv så vet jag inte ens om jag vill veta detta i och med att det finns en viss risk att jag aldrig mer kommer att kunna skriva recensioner kring cigarrer :-).


/Zippo


Andra bloggar om: smaker, supertaster, genetiskt, smaklökar, forskning, känslig

Seek and destroy

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards