Nonsens, garrar och allt därimellan

Direktlänk till inlägg 23 september 2008

Men vad är det som händer

Av Zippo - 23 september 2008 19:39

Då har det otänkbara hänt igen.

En galning får för sig att han skall göra sig ett namn, greppar vapnen och skjuter hej vilt i en skola.

Själv så reagerade jag nog lite mer än medelsvensson på nyheten då jag trots allt har starka band till samhället ifråga.


Det känns otroligt märkligt att jag var där med familjen för bara en månad sen för att kalasa lite och inte blir det bättre av att jag har släktingar som går i nämnda skola.

Kan meddela att släktingen ifråga mår bra men rent allmänt så verkar situationen aningens kaotiskt för tillfället.

Konstaterar med stor oro att om det kan hända i idyllen Kauhajoki så går nog ingen säker och det är bara en tidsfråga innan det smäller även i Sverige.



Läs även:

Aftonbladet, Expressen, DN, SvD


/Zippo


Andra bloggar om: galning, skjuta, kauhajoki, massaker, otäckt, släkt

 
 
Realist

Realist

23 september 2008 20:43

Nu har det hänt igen. Vad ska vi skylla på den här gången? Strukturell rasism? Diskriminering? Höga matpriser? Mobbning? För stränga pedagoger? De dåliga ursäkterna börjar rinna ut i sanden. Ännu en skolmassaker har inträffat och denna gång blir det svårare att svepa problemen under mattan. Dessa händelser utgör ett mönster och de pekar rakt mot kärnan i vårt samhällsfundament. När unga tonåringar bestämmer sig för att först kallblodigt döda sina kamrater och sedan begå självmord, måste vi reagera och förstå att någonting är fel - inte bara hos individerna själva, men i vår omedelbara sociala omgivning.

Det som Pekka-Eric Auvinen, som antagligen är denne "Wumpscut86" inspiration, tydligt såg, efter att ha läst Platon, Linkola och Nietzsche, var antagligen samma sak som Cho Seung Hui måste ha känt när han blev placerad i en amerikansk social skolmiljö: De flesta människor i dag är vilsna, inåtvända, egoistiska och saknar förmåga att se bortom sin egen existens. De lever tryggt och enkelt i ett gigantiskt hamsterhjul, och så länge ingen skakar hjulet, är alla nöjda...

En intressant analys av händelsen:
http://www.anus.com/tribes/snus/archive/2008-09-23/Vi_l%C3%A4r_oss_aldrig_Skottlossni

http://anus.com/tribes/snus

 
mj

mj

24 september 2008 17:33

Visst är det förjävligt. Jag kan inte komma på något att skriva om det...Varför är det enda jag kan tänka på.

http://mj.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zippo - 15 augusti 2013 14:15

Det sista är inhandlat, transport till flyget är bokat, transport från Arlanda likaså. Tja inte så mycket mer att säga....imorgon bär det hemmåt. Sista restaurangbesöket skall nu göras sen slafen. /Zippo...

Av Zippo - 14 augusti 2013 15:56

Som rubriken antyder så var det fiske som stod på menyn idag...satan vad kul det var. Dagen började dock lite sisådär då jag var tvungen att i panik se till att taxichaffisen hittade en toalett...snabbt skulle det gå...men det löste sig. Sen blev d...

Av Zippo - 13 augusti 2013 17:19

Tja, grabbarna har shoppat vad grabbar vill shoppa....skräddarsytt och lite programvaror. Sen blev det i nte så mycket mer...det är fan dyrt i Thailand..i alla fall om man skall märkesshoppa och kopiorna är många gånger rätt kassa. Jag hann även id...

Av Zippo - 13 augusti 2013 02:56

Med lite bättre sängar så sov man ju som en kung. Följdaktigen så vaknade jag lite tidigare än jag brukar så jag passade på att besöka gymet på hotellet. Det var nån vecka sen som jag ägnade mig åt den typen av aktiviteter så antagligen så är jag ö...

Av Zippo - 12 augusti 2013 17:15

Back on the hotel. Skräddaren hade tyvärr stängt för idag så jag och grabben tog en sväng runt "hooden" medans tjejerna gick och kika in lite shopping. Efter en vända så stannade vi på Landmark Hotels terass och drog en bira och vanilla shake. Göt...

Seek and destroy

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6
7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards