Nonsens, garrar och allt därimellan

Alla inlägg under juni 2010

Av Zippo - 23 juni 2010 21:12

Har under veckat hunnit puffa några cigarrer också.

Joya De Nigaragua Antano 1970  Consul pufade jag på i början av veckan medans fotbolls-VM gick på TVn.

En erkänt nikotinstark och kraftig cigarr men år av lagring har numera tyglat denna best till behagliga nivåer.

Andra pinnen under veckan var igår då jag puffade på en San Cristobal de Habana Petit Corona.

Mycket smak och en allmänt trevlig stund var vad den lilla rackaren  levererade.


Det blir inga betyg idag.


Andra bloggar om: , , , ,


/Zippo




 


 



Av Zippo - 23 juni 2010 20:40

Har helt missat att dryfta förra Torsdagens sommarjippo med jobbet.

Första anhalten blev The Target i Hägersten varpå kosan styrdes till Imperial Lanes i Sickla där Bowling och efterföljande måltid intogs.

På The Target så pangades det en hel del med diverse små som stora vapen.

Några som kanske är värda en extra kommentar är väl HK MP5 SD (filmen nedan ljuddämpad från fabriken   ), Tommygun a.k.a Al Capone bössan och då i original (modell från 1921 type XX),  Walther PPK (känd som James Bond bössan) och Desert Eagle .50 AE.

Den sistnämnda sköts dock enbart av vinnaren (men jag är inte direkt avis för den var det brutalt med trycka i).


Efter lite bowling och mat så var det vissa av oss som skulle pendla hem (i dubbel bemärkelse) varpå festen för oss pendlare fortsatte rätt långt in på småtimmarna på en lokal bar.


/Zippo


Andra bloggar om: , , , , , , ,


Av Zippo - 20 juni 2010 00:58

Matcherna har som vanligt (i dagarna) avlöst varandra och Sverige har fått en ny prins i form av Daniel.

Nu har det ju kanske inte riktigt varit lika formellt eller högtidligt hemma hos mig men nog har jag hunnit med lite grillning och och några cigarrer i all anspråklöshet.

Grillgarren blev en Sancho Pancha Bachilleres med rätt påfallande skador på täckbladet.

Betyget blir därefter (även draget var kasst) -7/10.

Maten däremot smakade jäkligt bra (lesdnar aldrig på grillat) varpå ett litet ord om den mer flytande delen av middagen kommer på tal.

Primitivo di Mandurian gjorde återbesök för en andra utvärdering ikväll och nog höll den måttet.

Betyget blir återigen 8+/10 och jag vidhåller att detta är ett av sommarens mest prisvärda grillviner.

Bröllops/fotbollskvällen avslutade jag med att puffa på en Casa Magna colorado Torito (tack Kimmen för svaret) vars "broder" Robuston blev årets cigarr 2008 allt enligt Cigar Afficionado.

Så vad tyckte jag om den då?.

Det handlar om en gigantisk "fet" cigarr och jag är inte riktigt övertygad om att jag är helt bekväm med formatet.

Konstruktionsmässigt blir det dock så gott som full pott.

Smakerna var relativt linjära men rätt så bra ändå med ceder, tobak, "sötnöt" och en "uppfriskande" pepprighet i eftersmaken.
Styrkan betecknar jag som mild kroppen som medium/full.

På det hela så var Casa Magnan en rätt trevlig bekantskap men jag ger den betyget 8+/10.


/Zippo


Andra bloggar om: , , , , , , , ,


 


 


 


 


 

Av Zippo - 15 juni 2010 23:10

Rätt oannonserad så blev vi under kvällen med middagsgäster.

Nu är ju jag inte direkt nån strukturfanatiker så personligen så tyckte jag bara att det var roligt.

Inte blev besöket sämre av att gästerna ifråga hade med sig flertalet flaskor med vin samt efterrätten som skulle avnjutas (gud bevars morgondagen).

Hur som helst så bockade tilldragelsen på en cigarr och en CAO La Traviata Divino plockades följdaktigen fram.

Som vanligt en supercigarr som levererade enligt de numera höga förväntningarna och får betyget 8+/10 (lite stressrökning drar ner betyget).

Kvällens vin i form av Graham Beck Pinotage får även den höga betyg och jag är beredd att sätta upp den som den här sommarens husvin.

Med sina fruktiga och fylliga smaker som kombinerades på ett behagligt och avrundat sätt med en trevligt lång eftersmak gör detta till mycket bra grillvin.


Betyget för Graham Beck blir 8+/10.


/Zippo


Andra bloggar om: , , , , , , ,


 


 



Av Zippo - 15 juni 2010 22:50

Den annars så relativt mediokra Måndagen inbjuder väl inte direkt till bloggning men jag passar i alla fall på och skriver lite om gårdagens fotbollscigarr.

Det var en Fonseca Cosacos (Hazzard gåva) som förgyllde mina smaklökar medans jag tittade på Italien <-> Paraguay igår.

Inte helt oäven cigarr trots att smakerna höll sig inom ren tobak med en touch av gräs.

Inga anmärkningar på varken draget eller konstruktionen men den något enkelspåriga smakpaletten ger Cosados betyget 7+/10.


Med andra ord så finns det många cigarrer som är sämre men som en vardagscigarr med o.k smak så får den godänt.


/Zippo


Andra bloggar om: , , , , , , ,


 


 


Av Zippo - 13 juni 2010 22:02

Söndagsmiddagen intogs idag hemma hos svärirsarna.

Då det brukar nalkas lite vin till maten så var cykel det färdmedel som stod närmast till hands (jag valde då att rulla på brädan istället).

Som vanligt så nalkades det en trerätters och det var med en belåten flin som jag satte mig för att puffa på en H.Upmann EL 48 på altanen.

Den är riktigt mild med smaker av tobak, trätoner samt mandel.

En liten gnutta peppar kan också skönjas om man verkligen lägger manken till.

Betyget denna gången blir 8-/10 då den hade lite för tight drag samt att dynamiken inte riktigt ville infinna sig.


Middagsvinet i form av Couvent des Jacobins  Bourgogne Rouge (svärfar får numera sina vintips från bloggen  ) hade jag testat förut och jag tycker nog att den förtjänar sina 8/10 i betyg.


Lite kul var det att läsa följande på systembolagets hemsida:

"Kryddig smak med inslag av jordgubbar, lingon, gräs och vanilj"

Kanske är mina smaklökar fundamentalt annorlunda då jag inte hittade så mycket av det utan en mer renodlad smak av körsbär lite vanilj.


Hemfärden blev mindre rolig då jag fick kryssa genom och runt vattenpölar hela vägen hem (men det liknande i alla fall surfning väldigt mycket).


Som vanligt så riktar jag ett stort tack å bock till GF och CF för värdsskapet.


/Zippo


Andra bloggar om: , , , , , ,


 


 


Av Zippo - 13 juni 2010 11:16

Satt mer eller mindre och tittade på alla fotbollsmatcherna som gick igår.

Då jag inte direkt är fanatiskt vad det gäller fotboll så handlar det för mig mer att ha någon slags övergripande koll på läget.


Under kvällen så tände jag även upp en Rocky Patel 1990 Petit Corona.

Som vanligt otroligt behagligt "murrigt" krämig cigarr att röka med och betyget 8+/10 känns som ganska gjutet.

Kvällens vin bestod av en flaska Pio Cesare Langhe Nebbiolo .

Vinet brukar få höga betyg i testerna men personligen så tyckte jag att den var kändes aningen ung.

Langhe Nebbiolon kändes lite för tunn med rätt kärva smaker där även syran var påtaglig.


Betyget blir 8-/10.


/Zippo


Andra bloggar om: , , , , , , , ,


 


 

Av Zippo - 11 juni 2010 22:04

Fredag.

Ach ja, startade morgonen med 30 minuters promenad till stationen p.g.a ihållande regn.

Dagen fortlöpte sen som vanligt men under eftermiddagen så började det ljusna en aning i horisonten.

Fotbolls VM, cigarr och lite vin gjorde definitivt susen.

Kvällens cigarr bidde en Montecristo No 2 från -06 som levererade synnerligen bra.

Påstår att Monte 2an är bland de mest jämnaste toppcigarrerna som finns (men då med ett par år på nacken).

Betyget för cigarren blir gedigna 8+/10.

Vinet för kvällen blev en nykomling vid namn Primitivo di Manduria som definitivt blev en positiv överraskning.

För sina slantar så var den himla trevlig med med stor fruktig fyllighet och härligt kryddig sting.

Inte en fantastisk vin men som sagt var för sina slantar så levererade den mycket bra.

Betyget blir 8+/10.


/Zippo


Andra bloggar om: , , , , , , ,


 


 


 


Seek and destroy

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

RSS


Skapa flashcards