Nonsens, garrar och allt därimellan

Alla inlägg den 30 november 2008

HDR

Av Zippo - 30 november 2008 14:38

Man hittar då på mycket roligt när man surfar runt på internet.

Det som jag upptäckte häromdan och så gärna vill dela med mig av är HDR (High Dynamic Range Imaging) då det sannerligen var ett intressant ämne att sätta sig in i.


Tekniken går i korta drag ut på att man tar alternativexponeringar på motiv för att sen lägga ihop dessa  och använda det bästa från varje exponering.

Det betyder att skuggor och ljusa partier i bilder får så mycket mer detaljer än vad som skulle annars vara möjligt.


Jag var inte sen att testa det hela och nedan kan man se skillnaden på hur det kan se ut.

Först en normalexponerad "rakt av kort" och sen ett HDR foto.

Notera också att jag inte kan det här för 5 öre men jag lyckades i alla fall få till nåt som demonstrerade skillnaden i varje fall.


/Zippo


Andra bloggar om: foto, hdr, bilder, intressant, kul, lärorikt, internet, tips

Av Zippo - 30 november 2008 01:20

Dagens tema i fototriss är trappor.

Tänker inte krångla till det nåt mer utan serverar bilderna rakt av.

Håll till god.


Tack till alla som kommenterade förra veckans serie.


/Zippo


Andra bloggar om: fototriss, trappor, tema, utmaning, foto, bilder

Seek and destroy

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards